Teoria obrazu w naukach humanistycznych
Redakcja naukowa: Konrad Chmielecki, Beata Lisowska
ISBN 978-83-7405-631-1
Cena detaliczna 39,00 zł
Rok wydania 2015
Stron 234 format B5
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I: Teoria obrazu w naukach społecznych
Tomasz Załuski Od „społeczeństwa spektaklu” do „sceny ekspozycji”. Obraz jako relacja
w filozofii Jean-Luca Nancy'ego
Mateusz Salwa Retoryka i terror obrazu. Biopolityka Giorgio Agambena
w świetle antropologii obrazu Hansa Betlinga
Jerzy Kaczmarek Od danych wizualnych do bazy danych wizualnych. Teoria obrazu w socjologii
Jan Młodkowski Psychologiczne aspekty obrazowej reprezentacji obiektu
Część II: Teoria obrazu w badaniach nad mediami wizualnymi
I. Obraz fotograficzny
Marianna Michałowska Tożsamość obrazu fotograficznego –
w poszukiwaniu teraźniejszości
Tomasz Ferenc Obraz fotograficzny jako narzędzie przemocy – próba wstępnej systematyzacji
Agnieszka H. Hudzik Holokaust w obrazach fotograficznych
II. Obraz filmowy
Konrad Chmielecki Estetyka obrazu filmowego: przedmiot badań
i perspektywy teoretyczne
Alicja Helman Tradycja i współczesność – o roli obrazu malarskiego
w twórczości filmowej Zhanga Yimou
Monika Bokiniec »Story behind the painting«, czyli filmy biograficzne
o artystach w kontekście iluzji rozumienia obrazu
III. Obraz jako »found footage«
Ewa Hornowska Obraz jako paradoksalny palimpsest: »found footage«
w pracach Izabelli Gustowskiej i Zofii Kulik
Paweł Sołodki Pochwała nadinterpretacji obrazu. O filmowym »found footage«
Dagmara Rode Dereka Jarmana wizyty w archiwum. O kilku użyciach found footage
Marcin Pieńkowski W kierunku wizualnej imitacji – przypadek „Overlord” Stuarta Coopera
IV. Obraz elektroniczny
Ewa Gałązka Wieloznaczny wymiar obrazu w sztuce współczesnej: Tabaimo – rysunki, filmy i instalacje
Andrzej Pitrus Wymiary obrazu wideo: »The Reflecting Pool«
i »Migration« Billa Violi
Mirosław Przylipiak Obraz wobec kryzysu reprezentacji: rzeczywistego czy pozornego? Uwagi na marginesie »Języka nowych mediów« Lva Manovicha