Zapowiedzi wydawnicze
W najblizszym czasie nakładem Wydawnictwa AHE ukażą się m.in.:
Pedagogika resocjalizacyjna w teorii
i codziennej praktyce
pod red. nauk. Magdaleny Archackiej i Pawła Witka
Prace empiryczne opracowane w postaci dziewięciu tekstów wskazują na obiecujące horyzonty myślenia empirycznego w zakresie zjawisk społecznych z obszaru resocjalizacji, profilaktyki społecznej oraz funkcjonowania instytucji oświatowych.
Niniejsza publikacja obrazuje sposób skutecznego oddziaływania nauczyciela na studentów w płaszczyźnie kształtowania ich rozwoju naukowego jako młodych badaczy. Ponadto wskazuje ścieżki, jakimi podążali studenci za swoimi promotorami w poszukiwaniu właściwych konceptualizacji badawczych […].
dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UKEN
Publikacja stanowi dowód doskonałej współpracy pomiędzy promotorami a seminarzystami. Pokazuje, iż pasją do badań naukowych można skutecznie zarazić […].
dr hab. Marek Paluch, prof. UR
Ku samodzielności. Praca resocjalizacyjna
z nieletnimi w teorii i praktyce
pod red. nauk. Mirosława Mielczarka
Proces usamodzielnienia to długotrwały proces wychowawczy, który ukazuje nabycie konkretnych kompetencji do samodzielnego życia i integracji ze środowiskiem. To umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach rodzinnych, społecznych i zawodowych Opracowanie ukazuje wieloaspektową problematykę przygotowania wychowanków placówek resocjalizacyjnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Należy zaznaczyć, że recenzowana praca stanowi ważną pozycję, której treść wpisuje się w najbardziej aktualne zagadnienia resocjalizacji. (dr hab. Daniel Kukla, prof. UJD)
Jej interdyscyplinarny charakter sprawia, że może stanowić istotny punkt odniesienia dla dalszych badań, a zarazem inspirację dla osób pracujących z młodzieżą niedostosowaną społecznie. (dr hab. Anna Fidelus, prof. UKSW).
Współcześni seniorzy w obliczu
społeczeństwa ryzyka
Helena Marzec
Jak żyją seniorzy w świecie niepewności, szybkich zmian i nowych ryzyk? Ta książka daje odpowiedź opartą na szeroko zakrojonych badaniach i uważnym spojrzeniu na codzienność osób starszych. Autorka pokazuje, jak ważne stają się dla nich stowarzyszenia, kluby i organizacje — miejsca aktywności, wsparcia i samorealizacji. To interesujące, aktualne i świetnie udokumentowane zaproszenie do lepszego zrozumienia współczesnej starości.
„Autorka tejże monografii sprawnie, a zarazem poprawnie operuje warsztatem badawczym i w oparciu o dane formułuje interesujące wnioski” (z recenzji dra hab., prof. UKEN Ireneusza Świtały)
„Monografia łączy zalety interesującej merytorycznie rozprawy, jak również nośnika o charakterze aplikacyjnym” (z recenzji prof. zw. dr hab. Mariyi Leshchenko)
Practical Applications of New Technologies
in Language Study and Teaching
pod red. Adama Bednarka
The launch of this publication is driven by a profound belief in the importance of student-led research. While academic research is often dominated by seasoned scholars, we recognize the fresh perspectives and innovative approaches that students bring to the field. By providing them with a platform to share their findings, we aim to encourage a culture of inquiry and critical thinking within our institution. Furthermore, this initiative aligns with our mission to promote academic excellence and contribute to the evolving discourse in language studies. Through this series, we also hope to inspire future students to undertake ambitious research projects and to see their efforts as part of a larger academic tradition.
Semiotyka kultury
Bogusław Żyłko
Zadaniem niniejszej rozprawy jest w miarę wyczerpujący opis zjawiska, które w historii współczesnej humanistyki określa się mianem tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej. Wybór tej właśnie szkoły nie był, jak się wydaje, całkowicie arbitralny czy wręcz przypadkowy. Za jej wyborem przemawia szereg okoliczności. Po pierwsze, była to poważna grupa naukowa, której znaczenie nie ogranicza się do granic jednego kraju lub nawet regionu, lecz jest oceniane w skali europejskiej lub nawet światowej. Po drugie, szkoła ta należy do stosunkowo niedalekiej przeszłości; liczni jej uczestnicy żyją jeszcze i nadal z powodzeniem pracują na niwie naukowej. „Szum” informacyjny, który do badań naukowych nieuchronnie wnosi historia, w tym wypadku praktycznie jest nieobecny. Po trzecie, prace uczonych tworzących tę szkołę nie stały się jeszcze faktami z historii nauki. Są one cytowane, wznawiane, tłumaczone na języki obce, czytane nie tylko przez specjalistów, ale też przez zwykłych czytelników, zainteresowanych problemami semiotyki kultury i jej poszczególnych dziedzin. Po czwarte, szkoła tartusko-moskiewska od samego początku jej istnienia spotykała się z żywym zainteresowaniem w Polsce. (ze Wstępu Autora)
