ADHD - prawie normalne życie

Rok wydania: 2007
Format: A5
Stron: 170

Cena: 30,45 zł (zawiera 5% VAT)

Nasilającym się problemem zarówno w rodzinach, jak i placówkach przedszkolnych i szkolnych [...] jest obecnie nadpobudliwość, impulsywność oraz zespół nadpobudliwości psychoruchowej określanych skrótem ADHD. Problem ten zaczyna być nie tylko zauważany, ale podejmuje się coraz szersze działania zmierzające do wczesnego objęcia opieką dzieci z tym zespołem, jak również stworzenia im odpowiednich warunków, aby mogły w sposób jak najpełniejszy stać się współuczestnikami życia społecznego.

Książka ta może spełnić to zadanie – poza informacyjnym, teoretycznym został podjęty przez współautorów trud zaprezentowania indywidualnie przedstawionych prób rozwiązań trudności występujących w pracy z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Jego część praktyczna stanowi istotny wkład w niesienie pomocy nauczycielom, terapeutom i rodzicom w pokonywaniu trudności i wyznaczaniu celów działań wspomagających.

Jestem pewien, iż książka będzie istotnym wkładem z jednej strony w przedstawienie w oparciu o rzetelne opracowania najnowszych i bardzo konkretnych czynników mogących mieć wpływ na występowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, z drugiej strony – ukazaniem możliwości i perspektywy praktycznie ukierunkowanej modelowej pracy z dzieckiem i jego rodziną.

Spis treści

CZĘŚĆ I. TEORIA
Adam K. Gogacz
ADHD – czyj to problem? . . . . . . . . . 9
Wanda Baranowska
Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym . . . . . . . 15
Mariola Świderska
Neurofizjologia mózgu a syndrom ADHD . . . . . 33
Marta Lebiedzik
Zespół ADHD jako współtowarzyszący dysleksji w aspekcie edukacyjnym . . . . . . . . . . 43
Barbara Wiśniewska
Współwystępowanie u dzieci i młodzieży z ADHD innych zaburzeń klinicznych i ich etiologia . . . . . 53

CZĘŚĆ II. PRAKTYKA
Wanda Baranowska
Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD . . . . . . . . 67
Violetta Florkiewicz
Wybrane propozycje działań podejmowanych podczas terapii pedagogicznej dzieci z ADHD . . . . 93
Ewa Ruszkowska
Przegląd metod wspomagania rozwoju dziecka z ADHD w polskim systemie edukacyjnym . . . 105

CZĘŚĆ III. SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . 115
SCENARIUSZ ZAJĘĆ KSZTALCENIA ZINTEGROWANEGO
Koty i kotki . . . . . . . . . . . . . 118
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM
Reporter nad brzegami Świtezi . . . . . . . . 131
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM
Obraz jesienny w wierszu Felicjana Faleńskiego „Zakończenie” . . . . . . 136
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ
„Tajemnice zaczarowanego lasu” – ćwiczenia i zabawy doskonalące koncentrację uwagi . . . . . . . 140
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ
„Czy leci z nami pilot?” – niezapomniana podróż. Ćwiczenia i zabawy zmniejszające nadaktywność ruchową u dzieci . . . . . . . . 144
SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRUJĄCYCH
Klasa szkolna. Jesteśmy różni, ale jesteśmy wspólnotą. Jesteśmy silni, mamy wspólne cele, uznajemy te same wartości, potrzebujemy jedynie reguł współdziałania . . . 148
SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRUJĄCYCH
„W poszukiwaniu zaginionych” Uczymy się współdziałania . . . . . . . . . 157
 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA . . . . . . . . 168
ABSTRACTS . . . . . . . . . . . . . 169