Szkice z andragogiki i gerontologii
Rok wydania: 2007
Format: A5
Stron: 229
Cena: 36,75 zł (zawiera 5% VAT)
Autorka – prof. Olga Czerniawska – od wielu lat stara się wprowadzić do andragogiki i gerontologii badania biograficzne i myśl biograficzną, jako metody pracy z ludźmi dorosłymi i starszymi. Od lat o tym pisze i mówi przy różnych okazjach, prowadzi seminaria w oparciu o tę metodę. Lansuje tematy, które wydają się kluczowe dla andragogiki: dorosłość, role społeczne rodziców, starość, a ostatnio podróż jako projekt edukacyjny, pamięć serca, pamięć szkoły, rola przeszłości w życiu, środowisko niewidzialne oraz zegar społeczny.
„Czas życia jednostki i czas Historii nachodzą na siebie. Zjawiska szybkich przemian społecznych, ekonomicznych, politycznych, kulturalnych i cywilizacyjnych nacierają na ludzi i przyczyniają się do poczucia zagubienia, obcości, wyobcowania. Ludzie szukają swoich czasów. Tego, co znali i cenili, w czym się czuli dobrze. Szukają wartości, stylu życia, własnej niszy. Zjawiska te starałam się ukazać w poszczególnych szkicach.
Czas wolny rozszerza się przez zjawisko bezrobocia i wcześniejszej emerytury. Dlatego zrozumieć problemy andragogiki i gerontologii możemy, jak się wydaje, studiując i analizując biografie”.
prof. O. Czerniawska
Spis treści
I. Edukacja jako pomoc w rozwoju w andragogice i gerontologii
II. Dylematy andragogiki. Między nauczaniem, uczeniem się a autoedukacją
III. Andragogika a perspektywy badań biograficznych
IV. Funkcja nauczyciela akademickiego – andragoga
V. Od badań biograficznych do dydaktyki
VI. Edukacyjna funkcja dydaktyki biograficznej na przykładzie seminariów licencjackich i magisterskich
VII. Wokół projektu polsko-francuskich badań biograficznych. Wydarzenia osobiste. Wydarzenia globalne
VIII. Wydarzenia globalne i osobiste starszego pokolenia Polaków w świetle badań biograficznych
IX. Drogi edukacyjne osób starszych, ich początki
X. Warsztaty biograficzne a rynek edukacyjny
XI. Edukacyjna funkcja badań biograficznych. Wydarzenia globalne i wydarzenia osobiste trzech generacji
XII. Edukacyjne dylematy pamięci
XIII. Pamięć szkoły w badaniach andragogicznych
XIV. Podróż i jej andragogiczny wymiar
XV. Podróż w pamięci ludzi starszych
XVI. Instytucje drugiej szansy w badaniach biograficznych
XVII. Nowe instytucje oświaty dorosłych we Włoszech